Bart Mutsaerts leidt ‘Biz4Christ’ in België: “Het grootste potentieel van de oogst ligt in het bedrijfsleven”

Bizz4Christ
Bart (links) brengt Christus naar de bedrijfswereld.

Paulus was een tentenmaker, en Jezus een timmerman. In het Oude Testament spreekt men over de samenwerking tussen koningen en priesters. Volgens ondernemer Bart Mutsaerts uit Lommel is het de hoogste tijd dat kerken en bedrijven in België de handen ineen gaan slaan. “Mensen komen vaak niet meer naar de kerk, maar in het bedrijfsleven is een enorme potentie om de oogst binnen te halen.”Hij vertelt hoe hij door ‘Biz4Christ’ ondernemers helpt en bekrachtigt.

Al kort na zijn bekering werd Bart enthousiast over de connectie tussen de kerk en het bedrijfsleven. Hij zat toen ook bij een organisatie voor christelijke zakenmensen genaamd FGBMFI (Full Gospel Business Men Fellowship International). Echter is dat niet meer actief zoals het vroeger was. Vijf jaar geleden besloot hij om in België ‘Biz4Christ’ op te richten, voor mensen uit alle denominaties. “Want we doen het voor Christus”, benadrukt hij.

Ze begonnen met een aantal gelijkgestemden, waarvan er uiteindelijk drie zijn overgebleven. Een aantal keer per jaar komen ze samen in het Vlaamse Limburg. “We organiseren dan een ontbijt of diner, waarbij er een ondernemer de spreker is die vertelt vanuit zijn of haar expertise en hoe het geloof invloed heeft in zijn/haar bedrijf.”

Bron: Biz4Christ

Het is door de combinatie van eigen ervaringen, getuigenissen en de interactie die daar op volgt dat de meeting op gang komt. Iedereen heeft er wat aan voor z’n eigen onderneming. Er wordt zelfs over elkaar geprofeteerd, zegt Bart.

“Profeteren is het spreken namens God en het woord van God brengen met een woord van kennis, profetie, onderscheiding of openbaring. Dat gebeurt dan daar en op dat moment in iemands situatie. Mensen hebben vaak hele concrete vragen: ‘moet ik wel of niet investeren, hoe los ik dit of dat op met mijn personeel?’ Het is geweldig hoe de gave van God daar een zegen in kan zijn.”

Bewustwording

Bart vertelt dat het sterk aantrekt. “Er is sowieso een grotere bewustwording dan vroeger in de kerk over het belang van het bedrijfsleven. Via bedrijven kunnen we mensen bereiken. Mensen komen niet vaak naar de kerk, maar iedereen moet wel werken. Dus waarom brengen we het evangelie dan niet naar de werkvloer?

‘Mensen hebben vaak hele concrete vragen: ‘moet ik wel of niet investeren, hoe los ik iets op met mijn personeel?’ Het is geweldig hoe de gave van God daar een zegen in kan zijn.’

Ik ken prachtige verhalen vanuit andere landen hoe ondernemers hun bedrijf inzetten om mensen in aanraking te brengen met het evangelie. Er zijn voorbeelden van ondernemers die Bijbelstudie aanbieden in hun bedrijf, waar werknemers gratis gebruik van mogen maken. Terwijl sommige werknemers aanvankelijk niet zo geïnteresseerd zijn in het geloof, gaan ze toch omdat ze doorbetaald krijgen.

Bart: ‘Het belangrijkste is dat het evangelie verspreidt’.

Ik ken ook een bouwbedrijf in Amerika waar alle werknemers opgedeeld zijn in verschillende groepen. De personen die deze groepen aansturen zijn christenen en die gaan regelmatig met het personeel praten. Over hun gezinssituatie, of hele persoonlijke dingen. Dat is op het begin misschien onwennig, maar het heeft veel impact op deze werknemers.

Bart legt uit hoe kerken ondernemers nog beter kunnen inzetten om het koninkrijk van God bekend te maken. “De mindset naar het koninkrijksdenken is heel belangrijk. Focus je niet teveel op een zondag, maar besef dat samenkomsten op een boot of in een bedrijf ook ecclesia (volksvergadering) zijn. Zoek de link met ondernemers, want ondernemers hebben invloed. Zo kan je een cultuur van een bedrijf beïnvloeden met het Evangelie.

‘We denken teveel in hokjes en separatie, maar we moeten meer als één denken. We mogen priesters zijn in de kerk, maar koningen in het zakenleven.’

Aan de hand van de tempel van Salomo, illustreert Mutsaerts hoe de kerk en het bedrijfsleven samen kunnen werken. “De tempel had twee pilaren. Een pilaar stond voor het koningschap en de zakenwereld. Dat was de zuil van Boaz. Daarnaast was er het priesterlijke  zuil van Joachim, die staat voor de kerk. Het priesterlijke en het koninklijke, daar gaat het om. Oftewel: de kerk en het bedrijfsleven. Als die samenkomen, dan komt er een grote oogst van zielen binnen.

We denken teveel in hokjes en separatie, maar we moeten meer als één denken. We mogen priesters zijn in de kerk, maar koningen in het zakenleven.”

Mutsaerts brengt dit zelf ook veel in de praktijk in zijn ontmoeting met zakenleiders. “Ik wil in de kerk zijn, maar ik wil ook naar buiten om de boodschap te verkondigen. Gelukkig gebeurt dat vaak. Ik bid regelmatig met klanten. Laatst nog een bankdirecteur. Al is het elke dag maar één persoon, daar gaat het om. Sharing is caring (delen is zorgzaam zijn).

In de VS ken ik ondernemers die een bedrijfje begonnen, puur om onder de mensen te zijn en het evangelie te verkondigen. Het gaat hen niet om de winst maar om de mensen te bereiken. Het belangrijkst is dat het evangelie zich verspreidt.”

Bron: Biz4Christ